vineri, 7 iunie 2013

The Woman- conferința de business feminin


The Woman este una dintre puținele conferințe de business feminin care au avut loc în Transilvania. Contextul actual, în care egalitatea de  șanse este un subiect tot mai larg acceptat, a fost propice pentru o conferință care să aducă în prim plan femei puternice, independente, aflate în roluri de conducere sau de antreprenoriat. Întrebările care se ridică frecvent în legătură cu această realitate au ajuns să fie teme de discuție în cadrul evenimentului mai sus menționat: Ce înseamnă leadership și antreprenoriat feminin? Poate fi o femeie de afaceri dedicată atât carierei cât și familiei? sau Care este rețeta succesului unui business local care adevenit național? Care sunt strategiile impotriva plafonarii si rutinei in business? etc.

The Woman a adus în sală peste 250 de persoane, predominant doamne, dornice sa asculte poveștile de succes ale altora, ca sursa de inspiratie in evoluția lor. Au fost invitate ca speakeri femei de succes din toată tara, provenind din domenii cât mai diverse: Monica Tatoiu, preşedinta Fundaţiei Noi Citim, Maria Grapini, CEO Pasmatex şi reprezentanta Coaliţiei Femeilor de Afaceri (CAFA), Alice Botnarenco, Owner Rent a Car Kapitolium și fondatoarea Asociației Femei în Afaceri, Mihaela Rus, CEO Vitrina Advertising și fondatoarea Asociației femeilor de afaceri din Cluj, Gabriela Lungu, CEO The Practice, Ioana Molnar, CEO Florăriile Magnolia, Silvia Sîrb, former CEO Aegon, Oana Gheorghiu, Asociaţia Salvează Vieţi și Manuela Plapcianu, CEO Artmark.

Fiind oarecum săturați de formatele standard în care speakerul susține în fața publicului o prezentare, organizatorii Bogdan Ciocean si Crina Doda au ales varianta  discuțiilor cu doamnele invitate, incurajandu-le să dialogheze atât între ele, cât și cu publicul. Discuțiile au fost conduse cu profesionalism, dar și delicatețe, de moderatoarea evenimentului, Georgeta Ungurean, femeie de afaceri ea însași. Prezență agreabila dar si ferma in același timp, ea a încurajat la sinceritate și diversitate de opinie, invitandu-ne pe toate sa fim noi însine: frumoase, complicate, delicate, culte, complexe, diferite, ca si femeia descrisă de Mircea Cărtărescu în " De ce iubim femeile", descriere pe care a evocat-o în deschiderea evenimentului.

Subiectele principale în jurul cărora s-au purtat discuțiile au fost: leadership-ul, cariera, succesul, gestionarea timpului, sănătatea, familia, empatia, caracterul, corectitudinea, arta, si multe altele.

In primul panel, Alice Botnarenco a demonstrat participantelor prin puterea exemplului, începând la 23 de ani un business care funcționează și acum, că afacerile pot fi făcute la orice vârstă. In cazul antreprenoarelor tinere mentorii avuți pe parcursul drumului sunt și ei extrem de importanți deoarece acesta este un domeniu în care poți învăța, avand însă doza necesară de calități proprii.

Panelul cu numărul doi, în care au fost invitate pe scenă două doamne cu experiență reusită de viață si de business, Monica Tatoiu  și Maria Grapini, s-a dovedit a fi dovada că experiențele sunt percepute diferit, conform propriei personalități. Maria Grapini considera ca "Toată viața este o negociere”, însa pentru  Monica Tatoiu nimic nu trebuie negociat, fiind important sa fii ferm pe pozitie. Indiferent de abordare, echilibrul pare a fi ceva spre care tindem, însa, din păcate ne dăm seama de importanța lui abia atunci cand acesta nu există, fiind sfătuite să încercăm să punem în balans viața personală cu cea profesională, astfel încât să nu avem regrete mai târziu. Trebuie să fim foarte atente în ce ne investim timpul, pentru că este cea mai mare comoară pe care o avem. În încercarea de a concluziona discuțiile purtate, putem prelua idea că nu există rețete ale succesului pe nici o dimensiune, însă în tot ceea ce întreprindem ne trebuie un plan bine stabilit, a cărui obiective trebuie să le urmărim constant și ulterior să le îndeplinim rând pe rând, fără a uita de toate lucrurile marunte sau mari care contează cu adevarat. După cum spunea Monica Tatoiu, trebuie sa fii sincera cu ceilalti, dar mai ales cu tine insati, pentru ca “dacă trăiești altfel pe dinafară decât pe dinăuntru, te îmbolnăvești”.
Totuși, cum trebuie să fie această femeie puternică în roluri de conducere? Pentru că pe lângă acest echilibru propriu de care trebuie să ținem cont, există extrema de a deveni prea dure, ori prea masculine. Doamnele Tatoiu si Grapini au fost de accord ca: “femeia de afaceri trebuie să fie feminină, nu să se îmbrace ca bărbații, dar nici să depașească limitele feminității”. 

Silvia Sîrb, speaker in cel de al treilea panel, a exprimat părerea că un lider feminin are  avantaje caracteristic feminine, care o ajuta sa folosesca in mod eficient ceea ce stie: “femeile pot lucra usor dacă posedă informațiile, knowledge-ul necesar”. Gabriela Lungu a subliniat nevoia de un mix: “de la un lider femeie se așteaptă să fie și foarte demanding, dar și plină de compasiune și empatie” și că in timp a invatat faptul că ”vulnerabilitatea unei femei de afaceri nu e un lucru rău”. Invitatele panelului trei au scos si ele  in evident nevoia de echilibru, de a te regasi pe tine, de a fi empatic cu ceilalti si de a fi, in functie de context, puternica sau vulnerabila,  asa cum ii sta bine unei femei de afaceri.

Panelul afacerilor locale devenite nationale le-a avut ca invitate pe Mihaela Rus, CEO Vitrina Advertising  și Ioana Molnar, CEO Florăriile Magnolia, exemple ideale pentru branduri de succes clujene care au devenit ulterior branduri cu impact la nivel național. Mihaela Rus a reușit să construiască o adevarata familie Vitrina la Cluj și consideră că are o datorie de a investi în relatia pe care o are cu angajatii sai. De asemenea, pe langa rezultatele extraordinare pe care le are la conducerea celei mai mari agentii de Advertising din Transilvania, Mihaela Rus a vorbit despre relatia frumoasa pe care o are cu doamnele din Asociatia Femeilor de Afaceri Cluj ( a carei presedinte este), aflate in numar impresionant la eveniment. Ioana Molnar a mărturisit la randul ei că se simte norocoasă că orașul Cluj Napoca i-a dat totul: familia, cariera, prietenii, sprijinul de care avea nevoie si de aceea simte nevoia sa returneze ceva la randul ei. A fost o discutie calda, echilibrata, plina de invataminte intre cele doua invitate, moderatoarea Georgeta Ungurean, si doamnele din public.

Deși un punct foarte important al evenimentului a fost expoziția de tablouri organizată de către Artmark în incinta hotelui Best Western Fusion, în care au fost expuse o serie dintre cele mai valoroase lucrări ai unor pictori români printre care: Nicolae Tonitza,  Nicolae Grigorescu, Camil Ressu, Theodor Pallady, , Nicolae Vermont, Gheorghe Petraşcu, Ştefan Luchian, Samuel Mutzner etc. Manuela Plapcianu, CEO Artmark, nu a vorbit despre pictura, ci despre experiența proprie ca femeie de afaceri, afirmând printre altele  ca valorile sunt cele mai importante: “nu cred în viața trăită pe bucăți”, “trebuie să fim cu toții onești și să nu renunțăm la valori.” A facut-o tot atat de frumos ca atunci cand vorbeste despre piata de arta din Romania, cu gratie, expertiza si naturalete.

Scopul evenimentului a fost  unul caritabil, și anume sprijinirea Asociației  Salvează Vieți intr- un proiect ce își propune construcția unor săli sterile pentru copiii bolnavi de cancer în cadrul unor spitale din București, Cluj Napoca și Timișoara. “Banii trebuie să fie o consecință a lucrului bine facut”, dupa spusele uneia dintre invitate. Atunci când salvează vieți, atunci când  îi direcționezi acolo unde este cea mai mare nevoie, merită tot efortul depus pentru ei. In finalul conferintei, Oana Gheorghiu, de la Asociația Salvează Vieți, a demonstrat încă o dată acest adevăr de necontestat, emoționand profund publicul cu povestile unor copii bolnavi de leucemie.

In loc de concluzie, as vrea sa transpun cuvintele Georgetei Ungurean “ Conferinţa The Woman a fost un eveniment special pentru mine. Felul în care am reuşit să comunic şi să interacţionez cu doamnele invitate să vorbească în cadrul acestui eveniment m-a făcut să descopăr că în spatele unor branduri personale create în timp stau nişte femei puternice, sensibile, ambiţioase, pline de compasiune pentru cei din jur, femei care ştiu să viseze şi să vadă acolo unde alţii nici nu îşi închipuie că ar putea exista ceva, doamne pe care mulţi bărbaţi şi le-ar dori alături ca model de partenere de viaţă. Publicul a avut ocazia să vadă şi să audă nişte femei de succes, să înveţe de la ele, indiferent din ce unghi. Dacă o singură persoană din public a plecat acasă cu o idee nouă pentru o decizie importantă pe care o are de luat în perioada imediat următoare, luând exemplu din experienţa de viaţă personală şi profesională expusă de doamnele invitate în cadrul dialogului cu publicul, din punctul meu de vedere mi-am îndeplinit scopul. Dacă mai multe persoane au avut de câştigat personal şi profesional, deja vorbim de o realizare”.

martie 2012

Business Woman Magazine