The
Woman este una dintre puținele
conferințe de business feminin care au avut loc
în Transilvania. Contextul actual, în care egalitatea de șanse
este un subiect tot mai larg acceptat, a fost propice pentru o conferință
care să aducă în prim plan femei puternice, independente, aflate în roluri de
conducere sau de antreprenoriat. Întrebările care se ridică frecvent în
legătură cu această realitate au ajuns să fie teme de discuție
în cadrul evenimentului mai sus menționat:
Ce înseamnă leadership și antreprenoriat
feminin? Poate fi o femeie de afaceri dedicată atât carierei cât și
familiei? sau Care este rețeta succesului
unui business local care adevenit național?
Care sunt strategiile impotriva plafonarii si rutinei in business? etc.
The
Woman a adus în sală peste 250 de persoane, predominant
doamne, dornice sa asculte poveștile de succes
ale altora, ca sursa de inspiratie in evoluția
lor. Au fost invitate ca speakeri femei de succes din toată tara, provenind din
domenii cât mai diverse: Monica Tatoiu,
preşedinta Fundaţiei Noi Citim, Maria
Grapini, CEO Pasmatex şi reprezentanta Coaliţiei Femeilor de Afaceri
(CAFA), Alice Botnarenco, Owner Rent
a Car Kapitolium și fondatoarea Asociației
Femei în Afaceri, Mihaela Rus, CEO
Vitrina Advertising și fondatoarea Asociației
femeilor de afaceri din Cluj, Gabriela
Lungu, CEO The Practice, Ioana
Molnar, CEO Florăriile Magnolia, Silvia
Sîrb, former CEO Aegon, Oana
Gheorghiu, Asociaţia Salvează Vieţi și
Manuela Plapcianu, CEO Artmark.
Fiind oarecum săturați
de formatele standard în care speakerul susține
în fața publicului o prezentare, organizatorii
Bogdan Ciocean si Crina Doda au ales varianta discuțiilor
cu doamnele invitate, incurajandu-le să dialogheze atât între ele, cât și
cu publicul. Discuțiile au fost conduse cu
profesionalism, dar și delicatețe,
de moderatoarea evenimentului, Georgeta
Ungurean, femeie de afaceri ea însași.
Prezență agreabila dar si ferma in același
timp, ea a încurajat la sinceritate și
diversitate de opinie, invitandu-ne pe toate sa fim noi însine: frumoase, complicate,
delicate, culte, complexe, diferite, ca si femeia descrisă de Mircea Cărtărescu
în " De ce iubim femeile", descriere pe care a evocat-o în
deschiderea evenimentului.
Subiectele principale
în jurul cărora s-au purtat discuțiile
au fost: leadership-ul, cariera, succesul, gestionarea timpului, sănătatea,
familia, empatia, caracterul, corectitudinea, arta, si multe altele.
In primul panel, Alice Botnarenco a demonstrat
participantelor prin puterea exemplului, începând la 23 de ani un business care
funcționează și
acum, că afacerile pot fi făcute la orice vârstă. In cazul antreprenoarelor
tinere mentorii avuți pe parcursul drumului
sunt și ei extrem de importanți
deoarece acesta este un domeniu în care poți
învăța, avand însă doza necesară de calități
proprii.
Panelul cu numărul doi,
în care au fost invitate pe scenă două doamne cu experiență
reusită de viață si de business, Monica Tatoiu și
Maria Grapini, s-a dovedit a fi
dovada că experiențele sunt percepute
diferit, conform propriei personalități.
Maria Grapini considera ca
"Toată viața este o negociere”,
însa pentru Monica Tatoiu nimic nu trebuie negociat, fiind important sa fii
ferm pe pozitie. Indiferent de abordare, echilibrul pare a fi ceva spre care
tindem, însa, din păcate ne dăm seama de importanța
lui abia atunci cand acesta nu există, fiind sfătuite să încercăm să punem în
balans viața personală cu cea profesională, astfel încât
să nu avem regrete mai târziu. Trebuie să fim foarte atente în ce ne investim
timpul, pentru că este cea mai mare comoară pe care o avem. În încercarea de a
concluziona discuțiile purtate, putem
prelua idea că nu există rețete ale
succesului pe nici o dimensiune, însă în tot ceea ce întreprindem ne trebuie un
plan bine stabilit, a cărui obiective trebuie să le urmărim constant și
ulterior să le îndeplinim rând pe rând, fără a uita de toate lucrurile marunte
sau mari care contează cu adevarat. După cum spunea Monica Tatoiu, trebuie sa fii sincera cu ceilalti, dar mai ales cu
tine insati, pentru ca “dacă trăiești
altfel pe dinafară decât pe dinăuntru, te îmbolnăvești”.
Totuși,
cum trebuie să fie această femeie puternică în roluri de conducere? Pentru că
pe lângă acest echilibru propriu de care trebuie să ținem
cont, există extrema de a deveni prea dure, ori prea masculine. Doamnele Tatoiu si Grapini au fost de accord ca: “femeia de afaceri trebuie să fie
feminină, nu să se îmbrace ca bărbații,
dar nici să depașească limitele feminității”.
Silvia Sîrb, speaker in cel de al
treilea panel, a exprimat părerea că un lider feminin are avantaje caracteristic feminine, care o ajuta
sa folosesca in mod eficient ceea ce stie: “femeile pot lucra usor dacă posedă
informațiile, knowledge-ul necesar”. Gabriela Lungu a subliniat nevoia de un
mix: “de la un lider femeie se așteaptă
să fie și foarte demanding, dar și
plină de compasiune și empatie” și
că in timp a invatat faptul că ”vulnerabilitatea unei femei de afaceri nu e un
lucru rău”. Invitatele panelului trei au scos si ele in evident nevoia de echilibru, de a te regasi
pe tine, de a fi empatic cu ceilalti si de a fi, in functie de context,
puternica sau vulnerabila, asa cum ii
sta bine unei femei de afaceri.
Panelul afacerilor
locale devenite nationale le-a avut ca invitate pe Mihaela Rus, CEO Vitrina Advertising și
Ioana Molnar, CEO Florăriile Magnolia, exemple ideale pentru branduri de
succes clujene care au devenit ulterior branduri cu impact la nivel național.
Mihaela Rus a reușit
să construiască o adevarata familie Vitrina la Cluj și
consideră că are o datorie de a investi în relatia pe care o are cu angajatii
sai. De asemenea, pe langa rezultatele extraordinare pe care le are la
conducerea celei mai mari agentii de Advertising din Transilvania, Mihaela Rus a vorbit despre relatia
frumoasa pe care o are cu doamnele din Asociatia Femeilor de Afaceri Cluj ( a
carei presedinte este), aflate in numar impresionant la eveniment. Ioana Molnar a mărturisit la randul ei
că se simte norocoasă că orașul Cluj Napoca
i-a dat totul: familia, cariera, prietenii, sprijinul de care avea nevoie si de
aceea simte nevoia sa returneze ceva la randul ei. A fost o discutie calda,
echilibrata, plina de invataminte intre cele doua invitate, moderatoarea Georgeta Ungurean, si doamnele din public.
Deși
un punct foarte important al evenimentului a fost expoziția de tablouri
organizată de către Artmark în incinta hotelui Best Western Fusion, în care au
fost expuse o serie dintre cele mai valoroase lucrări ai unor pictori români
printre care: Nicolae Tonitza, Nicolae
Grigorescu, Camil Ressu, Theodor Pallady, , Nicolae Vermont, Gheorghe Petraşcu,
Ştefan Luchian, Samuel Mutzner etc. Manuela
Plapcianu, CEO Artmark, nu a vorbit despre pictura, ci despre experiența
proprie ca femeie de afaceri, afirmând printre altele ca valorile sunt cele mai importante: “nu
cred în viața trăită pe bucăți”,
“trebuie să fim cu toții onești
și să nu renunțăm
la valori.” A facut-o tot atat de frumos ca atunci cand vorbeste despre piata
de arta din Romania, cu gratie, expertiza si naturalete.
Scopul evenimentului a
fost unul caritabil, și
anume sprijinirea Asociației Salvează Vieți
intr- un proiect ce își propune construcția
unor săli sterile pentru copiii bolnavi de cancer în cadrul unor spitale din
București, Cluj Napoca și
Timișoara. “Banii trebuie să fie o consecință
a lucrului bine facut”, dupa spusele uneia dintre invitate. Atunci când
salvează vieți, atunci când îi direcționezi
acolo unde este cea mai mare nevoie, merită tot efortul depus pentru ei. In
finalul conferintei, Oana Gheorghiu,
de la Asociația Salvează Vieți,
a demonstrat încă o dată acest adevăr de necontestat, emoționand
profund publicul cu povestile unor copii bolnavi de leucemie.
In loc de concluzie, as
vrea sa transpun cuvintele Georgetei Ungurean “ Conferinţa The Woman a fost un
eveniment special pentru mine. Felul în care am reuşit să comunic şi să
interacţionez cu doamnele invitate să vorbească în cadrul acestui eveniment m-a
făcut să descopăr că în spatele unor branduri personale create în timp stau nişte
femei puternice, sensibile, ambiţioase, pline de compasiune pentru cei din jur,
femei care ştiu să viseze şi să vadă acolo unde alţii nici nu îşi închipuie că
ar putea exista ceva, doamne pe care mulţi bărbaţi şi le-ar dori alături ca
model de partenere de viaţă. Publicul a avut ocazia să vadă şi să audă nişte
femei de succes, să înveţe de la ele, indiferent din ce unghi. Dacă o singură
persoană din public a plecat acasă cu o idee nouă pentru o decizie importantă
pe care o are de luat în perioada imediat următoare, luând exemplu din
experienţa de viaţă personală şi profesională expusă de doamnele invitate în
cadrul dialogului cu publicul, din punctul meu de vedere mi-am îndeplinit
scopul. Dacă mai multe persoane au avut de câştigat personal şi profesional,
deja vorbim de o realizare”.
martie 2012
Business Woman Magazine