Interviu cu Mihaela Rus, presedinte al Asociaţiei
Femeilor de Afaceri din Cluj (AFA Cluj), realizat de Cristina Mihaela Pop
Pentru început vă rog să ne spuneţi cine face parte din
această asociaţie şi care sunt obiectivele ei?
Mihaela Rus Asociaţia noastră
este compusă din nu mai puţin de 74
de doamne care fie au businessuri proprii sau funcţii de conducere în diferite
societăţi, fie activează ca medici, profesori, psihologi, jurişti sau în alte
profesii liberale. Toate, fără excepţie, sunt femei active şi dornice să
participe la schimbarea mai rapidă în bine a Clujului, oraş pe care îl iubesc
din tot sufletul şi pe care îl respectă. Împreună încercăm să construim punţi între
generaţii, să investim în talent şi educaţie şi, mai ales, să consolidăm un
mediu mai sănătos şi mai frumos pentru noi şi copiii noştri. Am văzut de-a
lungul timpului că exemplul nostru poate convinge şi că foarte multe alte
doamne, femei de afaceri, îşi doresc să ni se alăture, ca urmare e sigur nu ne
vom opri doar la numarul prezent de membri.
Ati afirmat ca încercati să construiti punţi între
generaţii, să investiti în talent şi educaţie. Ati putea sa ne dati un exemplu în
acest sens?
Mihaela Rus Un exemplu ar putea
fi Trofeul AFA - Excelenta in educatie, care a fost oferit, pentru merite
deosebite, unor tineri implicaţi ca şi masteranzi, doctoranzi sau asistenţi în activitatea de cercetare a
diverselor facultaţi clujene. (Facultatea de Matematica – Informatica, Facultatea de Chimie şi Inginerie Chimica, Facultatea de Stiinte Economice şi
Gestiunea Afacerilor, Facultatea de Studii Europene)
După o lungă perioadă de discreţie, primul eveniment mediatic de amploare al organizaţiei a fost cel
care a inclus Gala AFA şi spectacolul unic cu Dan Puric, la care aţi avut 800 de
participanţi. De cand există asociaţia si de ce aţi hotarât să iesiţi în atenţia clujenilor?
Mihaela Rus Aşa cum
spuneaţi, Asociatia Femeilor
de Afaceri Cluj a strâns în seara de 9 noiembrie 2010 peste 800 de persoane la gala desfăşurată la Opera
Maghiară. Gala AFA l-a
avut ca prezentator pe cunoscutul realizator tv, Cătălin
Stefăescu, iar invitatul special al evenimentului nostru a fost Dan
Puric, al cărui spectacol de o oră şi jumatate a stârnit ropote
de aplauze în sala arhiplină. A fost primul eveniment mediatic de
amploare organizat de AFA în cei şase
ani de existenţă ai asociaţiei. A fost o gală fără premii şi fără laureaţi.
A fost prima noastră gală şi am făcut-o pentru oamenii dragi, pentru oamenii de
calitate din Cluj, cărora am vrut să le oferim un spectacol şi să îi convingem
totodată să ne ajute, să se implice în proiectele noastre.
Una dintre reuşitele asociaţiei a fost suma de peste 10.000 de euro
strânşi de AFA Cluj pentru UPU Cluj. Puteti să ne daţi cateva detalii despre evenimentul de strangere
de fonduri care a avut loc?
Mihaela Rus Microrevelionul AFA
Cluj 2010 a adunat in 11 decembrie
2010, peste 200 de invitaţi
hotărâţi să ne ajute în iniţiativa noastră de a dota Secţia de Primire Urgenţe a Spitalului de Copii Cluj (UPU Copii,
Cluj) cu aparatura tehnică necesară. In cadrul a ceea ce am numit
“un eveniment plin de pasiune, dăruire şi o licitaţie în ritm de tango”, doamnele
din AFA Cluj au donat obiecte de artă şi valoare din colecţiile personale,
pentru strângerea de fonduri destinate UPU Cluj. Suma rezultată licitării lor de către invitaţi a depăşit 10.000 de euro. Dorim să le mulţumim din suflet tuturor
celor care au răspuns invitaţiei noastre şi au demonstrat că solidaritatea şi
generozitatea sunt calităţile celor puternici, care ştiu să împartă din bucuria
lor. Poate niciodată Clujul nu a avut parte de un eveniment de o
asemenea consistenţă, cu stări emoţionale dintre cele mai profunde şi
redescoperirea unor valori umane care păreau a fi uitate. Clujenii au reînvăţat
bucuria de a dărui, iar acest lucru a transpărut din fiecare gest al celor care
au participat la eveniment. Fie că a fost vorba despre copiii clubului de dans
sportiv Diamond Dance conduşi de coregrafii
Zita şi Alexandru Acs, de grupul vocal Anatholis, de cei care au donat diverse obiecte sau de cei care au cumpărat
obiectele de artă care s-au licitat. Iar acest lucru, pasiunea tuturor
celor angrenaţi în acest eveniment gîndit de AFA, a fost cu siguranţă nota
caracteristică a serii. Clujenii au răspuns prezent cererii noatre de a sprijini
o cauză nobilă, aceea de a achiziţiona aparatură performantă pentru UPU Cluj,
secţia de copii, iar suma colectată stă mărturie că atunci cînd vine vorba
despre solidaritate, clujenii se pot mobiliza. Licitaţia a păstrat o notă
discretă, dar fost o adevărată “bătălie” pentru unele dintre obiecte, semn că
ele au fost apreciate la justa valoare. Un moment aparte, emoţionant, a
fost cel în care un obiect de la tombolă, mai precis un brad de Crăciun, a fost
donat imediat de către cîştigător copiilor de la spital, pentru a le umple şi
acestora sărbătorile cu bucurii. Evenimentul a stabilit şi o serie de
recorduri: nici un loc din sală nu a
rămas neocupat, s-au donat 59 de obiecte, toate fiind adjudecate,
iar suma totală stransa pentru a sprijini activitatea de la UPU a fost de peste 10.000 de euro. Într-o perioadă
în care dezbinarea, răsturnarea valorilor şi lipsa unităţii de gîndire şi
acţiune par a-şi fi pus iremediabil amprenta asupra vieţii comunitare, AFA a
dat o lecţie de solidaritate, de căldură sufletească şi de pasiune. Iar secţia de copii a UPU Cluj a primit de
Sărbători un cadou neaşteptat, dar binemeritat.
Cum s-a concretizat efortul AFA Cluj de a sprijini Secţiei de Primire Urgenţe a Spitalului de Copii Cluj?
Mihaela Rus Cu fondurile strânse
la evenimentul AFA din decembrie 2010 dedicat UPU Copii Cluj,
adica aproape jumătate de miliard de lei, am reuşit să
comandăm aparatura tehnică necesară, identificată ca fiind prioritară de către Dr.
Daniel Nour, medic primar Medicină Urgenţă şi coordonator UPU şi anume, sase pompe
volumetrice, o staţie de andocare a pompelor volumetrice şi un troliu dedicat staţiei de
andocare. Am plătit initial un avans, urmând ca aparatura să sosească în
data de 31 ianuarie 2011 din Londra. In data de 15 martie 2011 am finalizat
donaţia prin care am completat dotarea Secţiei de
Primire Urgenţe a Spitalului de Copii Cluj. În cadrul conferinţei de
presă ce a avut loc la Spitalul de Copii, s-a semnat contractul de donaţie a
celor 6 infuzomate
şi a staţiei mobile de andocare. Un moment de mare emotie pentru noi a fost cel in care doctorii Lazăr
Călin şi Daniel Nour ne-au mulţumit în numele micilor
pacienţi care vor beneficia de echipamentele donate.
După ce a pus umărul la dotarea Secţiei de Primire
Urgenţe a Spitalului de Copii Cluj, AFA a decis să îşi ofere sprijinul în
refacerea Grădinii Botanice. De ce aţi ales Grădina Botanică?
Mihaela Rus Ideea a apărut în
timp ce ne povesteam una alteia tot felul de amintiri din vremea adolescenţei
noastre. Aproape toate doamnele din AFA Cluj au un moment special al vieţii lor
legat de Grădina Botanica. Rememorând aceste lucruri ne-am dat seama că, în
fapt, Grădina Botanică este legată prin mii de fire de aproape fiecare clujean
şi că e pur şi simplu parte din viaţa noastră. Doar că acum, din diferite
motive, Grădina nu mai este chiar aşa cum ne-o amintim noi şi pare să-şi fi
pierdut din farmecul de odinioară. Aşa că decizia a venit cumva de la sine. Trebuia
să facem ceva pentru ca acest colţ de paradis verde să devină din nou cel mai
frumos şi important loc de promenadă şi relaxare pentru clujeni şi pentru
turiştii care îi trec pragul.
Care este scopul concret al acestui proiect?
După cum
spuneam, dorinţa de a susţine Grădina Botanică a venit din partea AFA Cluj şi
se înscrie pe linia misiunii noastre, de a contribui cu acţiuni concrete la
susţinerea comunităţii. Odată concretizată ideea, am analizat situaţia în care
se găseşte Grădina şi am identificat patru obiective principale al căror scop
final este să crească numărul de vizitatori care îi trec pragul: reconstruirea
Grădinii Japoneze, refacerea semnalisticii din incintă, care va include şi
plăcuţe de identificarea a plantelor în alfabet Braille, înfiinţarea unui punct
de relaxare destinat nevăzătorilor şi restaurarea şi punerea în valoare a
vechilor statui existente în Grădina Botanică. Apoi, am pus la punct o
propunere de colaborare cu Universitatea „Babeş-Bolyai”, care s-a arătat
deschisă partneriatului cu noi şi ne-a susţinut demersul.
Care sunt mecanismele pe care le-aţi pus la punct pentru
a vă atinge obiectivele propuse?
Mihaela Rus În primul rând, la
mijlocul lunii mai, am demarat campania
„Un oraş pentru o grădină”, primul pas al acesteia fiind concursul foto „Surprinde Grădina Botanică!”,
care s-a încheiat in 12 iunie 2011. Acest concurs a avut drept scop aducerea
Grădinii în atenţia cetăţenilor oraşului, astfel încât tot mai multă lume să
reînceapă să se plimbe pe aleile acesteia şi să redea viaţă locului. În plus,
prin acest concurs am dorit să susţinem creaţia artistică, dat fiind că foarte
mulţi tineri, şi nu numai, sunt pasionaţi de fotografie şi dovedesc mult talent
în acest domeniu.
Am gândit
un concurs interactiv, pe Facebook, care s-a dovedit a fi de mare succes. Zeci
de tineri s-au dus în Grădina Botanică să facă fotografii pe care mai apoi
le-au postat pe pagina de Facebook a AFA Cluj, în secţiunea special dedicată
acestui concurs. Am ajuns să avem peste 2.600 de prieteni care urmăreau pagina
noastră şi admirau cele peste 200 de fotografii înscrise în concurs, toate
absolut minunate.
Un juriu
condus de lector univ. dr. Eugen Moritz, de la Universitatea de Arte şi Design,
şi format din Eugen Olariu, fotoreporter Ziua de Cluj, Mircea Albu,
reprezentant al UBB, Mihai Puşcaş, cercetător ştiinţific la Grădina Botanică, Ruxandra Hurezeanu, jurnalist şi Pierina Vintilă şi Cristina Mihaela Pop,
reprezentante ale AFA Cluj, a analizat toate fotografiile din concurs şi a
stabilit premianţii. AFA Cluj a decis să acorde peste 5.000 de lei premii, care
s-au împartit între opt câştigători, trei aleşi dintre cei care au concurat la
categoria „Adulţi”, trei la categoria „Copii” şi alţi doi aleşi de public, pe
Facebook, prin numărul de like-uri acordate fotografiilor postate. Toate aceste
fotografii intenţionăm mai apoi să le adunăm într-un album pe care să-l scoatem
la vânzare, iar banii strânşi să îi folosim pentru refacerea Grădinii.
Care au fost etapele următoare în desfasurarea campaniei?
Mihaela Rus Premiile au fost
acordate in 16 iunie 2011, în cadrul unei serate ce s-a desfăşurat în Grădina
Botanică. Trebuie spus că în aceeaşi zi, 40 dintre cele mai frumoase fotografii
au facut obiectul unei expoziţii,
care a avut loc pe aleile Grădinii Botanice. Odată cu expoziţia s-a organizat
şi un târg de plante cu vânzare,
aranjamentele florale şi plantele scoase la vânzare fiind puse la dispoziţie de
Grădina Botanică. Serata AFA Cluj
despre care spuneam, şi care a încheiat ziua, a fost un prilej de a cere comunităţii
locale, oamenilor de afaceri şi administraţiei sprijin în refacerea Grădinii.
În acest sens, ne-am gândit să le oferim invitaţilor noştri şansa de a
participa la două licitaţii de tip
Silent Auction, care au avut ca obiect fotografiile finaliste ale concursului
„Surprinde Grădina Botanică!” şi o colecţie de plante rare, donate tot de către
Grădina Botanică. Tot în cadrul Seratei am lansat şi programul Fondul Verde, un mecanism financiar dedicat refacerii
Grădinii şi susţinerii acţiunilor ecologice la nivel local. Ne-am dorit din tot
sufletul ca invitaţii noştri să se simtă prieteni ai Grădinii Botanice şi să se
implice în acest proiect al nostru.
Cine şi cum vă ajută să duceţi la bun sfârşit toate
aceste acţiuni?
Mihaela Rus Ne ajută tinerii care fac parte din programul Voluntarul Verde AFA. Acesta
este un alt proiect al campaniei „Un oraş pentru o grădină”, care oferă
clujenilor posibilitatea de a pune umărul la refacerea celui mai frumos loc din
Cluj şi de a se implica şi în următoarele proiecte ecologice ale asociaţiei. Mai
mult decât atât, am pus la cale un mecanism jucăuş de implicare în campanie a
tuturor clujenilor, mecanism pe care l-am numit „Dă cartonaşul verde!”.
Este vorba despre un cartonaş verde care are înscrise câteva mesaje amuzante şi
de suflet, şi care poate fi oferit cunoscuţilor, colegilor de birou, amicilor, în semn de apreciere. Valorea recomandată a unui astfel de cartonaş este de 1
leu, iar cei care se află în posesia lui devin automat prieteni ai Grădinii
Botanice. Doamnele din AFA Cluj au împărţit deja astfel de cartonaşe,
care s-au dovedit de mare succes.
Ce ar putea să facă ceilalţi clujeni, şi nu numai, pentru a ajuta
Grădina Botanică?
Mihaela Rus În primul şi în
primul rând, să viziteze Grădina Botanică. Ar putea de asemenea, dacă doresc, să contribuie cu donaţii în Fondul Verde, al carui cont putând fi gasit pe
pagina asociaţiei noastre, www.afacj.ro. Orice bilet cumpărat, orice plantă
cumpărată şi orice sumă donată este un ajutor nepreţuit dat Grădinii Botanice.
iunie 2011
Business Woman Magazine