joi, 4 iunie 2009

FARMECUL UNEI COMPANII ROMANESTI






Cu farmec despre FARMEC

Interviu cu Mihaela Turdean, director general SC FARMEC SA




The Marketer: Exista un adevarat curent in ultima vreme de valorizare a marcilor romanesti. Incercam si noi, ca si celelalte tari afectate de criza financiara, sa ne reorientam catre produsele nationale. Cum se reflecta aceasta tendinta asupra business-ului Farmec?

Mihaela Turdean 2009 poate fi, intr-adevar, un an exceptional pentru produsele romanesti. Problema e ca, data fiind si globalizarea accelerata dar si tendinta noastra de a trece usor peste ceea ce era produs in tara, putem vorbi acum despre foarte putine marci care au ramas 100% romanesti si despre foarte putine companii 100% romanesti care au pe piata produse performante si cu traditie.
La Farmec, bucuria noastra este sa ne vedem in continuare pe pozitie de market leader pe multe segmente de produse cosmetice, in conditiile in care concuram cu mari companii internationale, cu cifre de afaceri si investitii de marketing imcomparabile cu ale noastre. Mai ales in industria cosmetica, unde stim ca nu ti-e indiferent ce produs folosesti pentru ingrijirea fetei sau pentru ingrijirea ochilor, faptul ca avem atat de multe cumparatoare care au ramas fidele produselor noastre ani de zile este extraordinar. Nu este o piata in care sa spui ca nu ai de unde alege!

The Marketer: Concret, cum au evoluat vanzarile in conditiile crizei, in ultimele trei luni?

Mihaela Turdean Pe primul trimestru al anului, vanzarile noastre au crescut cu 6% in lei. Am fost, evident, afectati de cursul valutar, dar am considerat ca trebuie sa ne mentinem o politica de preturi conservatoare pentru ca e o perioada dificila nu numai pentru companii, dar si pentru clienti si consumatori. In plus, am continuat sa investim si am lansat pe piata o subgama noua de produse cu efect de lifting instant. E vorba de AslaVital Lift Instant, o gama anti-ageing care utilizeaza argila noastra traditionala din Muntii Padurea Craiului si o substanta activa exotica, Gatuline. A fost un produs care a prins foarte bine pe piata si a inregistrat vanzari bune chiar daca intr-o asemenea perioada ai spune ca trebuie sa fii mai degraba conservator.

The Marketer: Gama AslaVital LiftInstant a adus si o schimbare de look pentru produsele Farmec.

Mihaela Turdean Da, lansarea noilor produse a fost un proiect la care am colaborat cu Cocoon, atat pe partea de creatie, cat si pe partea de packaging. De altfel, packaging-ul este un domeniu pe care ei sunt specializati. Produsele au acum o infatisare care aminteste clar de gama AslaVital, dar si arata un pas inainte, un plus de eleganta fara extravaganta.
Decenii de-a randul utilizatoarele de Gerovital sau Farmec sau AslaVital au fost impresionate nu de ambalaj, ci de continut, de cremele si serurile noastre care, de ce sa nu spunem, au facut istorie. Asta nu s-a schimbat. Doar ca acum treptat, incercam sa aducem ambalajele si modalitatea de prezentare a produselor mai aproape de calitatea lor exceptionala. Facem asta cu mare grija, cautand sa ne pastram clientii fideli si sa le oferim produse tot mai bune in forme tot mai atragatoare.
Trebuie sa fii extrem de atent la asteptarile clientilor si sa tii cont de ce isi doresc ei, mai presus de ce ti-ai dori tu, ca om de marketing sau ca manager. Istoria noastra inregistreaza un episod asemanator celui pe care l-a trait Coca-Cola, cu lansarea New Coke. Farmec a incercat, la un moment dat, sa schimbe formula Laptelui Doina, market lider istoric al demachiantelor in Romania, pana in ziua de azi. Reactiile pe care le-a primit atunci compania din partea clientilor au fost foarte puternice si decizia finala a fost revenirea la formula initiala a produsului si dezvoltarea ulterioara a unor variante, cu alte beneficii specifice.

The Marketer: Cum se inbina traditia cu inocvatia la Farmec?

Mihaela Turdean Vorbim despre traditie mult, dar si despre inovatie. Putina lume stie, de exemplu, ca produsele create de Farmec folosesc de 15 ani acidul hyaluronic, o substanta activa la moda acum in industria cosmetica. In plus, argila din Muntii Piatra Craiului, care se regaseste in gama AslaVital, dar pe care o comercializati si ca pudra, e folosita inclusiv in tratamentele medicale, pentru vindecarea arsurilor.
Evident, in spatele perceptiilor care nu mai tin demult pasul cu ce se intampla in laboratoarele din Cluj, la Farmec inovatiile sunt la ordinea zilei. Produsele noastre conving si fidelizeaza prin efectele pe care le au si eficienta lor este, evident, sustinuta de inovatii. Anul trecut am relansat intreaga gama de produse cosmetice Farmec, cu o formula ecologica, cu ingrediente naturale. Am fost primii care au adus pe piata un produs dezvoltat local, pentru epilare rapida - in numai 3 minute.
Dupa consolidarea marcii Gerovital, am inceput sa lucram la o formula noua si pentru aceasta gama legendara. Emotiile sunt mari, mai este timp, inca, pana la lansare, dar produsul pe care l-am dezvoltat si pe care urmeaza sa-l introducem pe piata ca o evolutie a Gerovital –ului este un produs exceptional, modern, care tine pasul cu cele mai recente descoperiri in industria cosmetica.

The Marketer: Anul acesta este al doilea an de participare la Cosmoprof, cel mai mare targ al industriei cosmetice. Farmec reprezinta acolo Romania. Cum a fost anul acesta?

Mihaela Turdean Evident, este extrem de important sa participi la reuniunile internationale ale industriei, pentru ca acolo se stabilesc contacte, incep parteneriate, se selecteaza furnizori. Anul acesta standul nostru a atras atentie, a avut o locatie foarte buna si a starnit curiozitati si intrebari. Lumea cunoaste foarte bine in continuare Gerovital-ul, marca acopera cam 80% din totalul exporturilor noastre si numarul de tari in care o livram creste in fiecare an. Distributia internationala directa sau prin distribuitori se va extinde pentru ca publicul o cere si pentru ca vedem ca, daca nu suntem prezenti intr-o tara, oamenii cauta produsul pe internet sau prin distribuitori secundari sau chiar neautorizati. Asta arata clar potentialul de crestere al marcii si nevoia clara a unei modernizari. Evident, ceea ce ne dorim este ca ulterior sa putem extinde portofoliul de produse pe care le vom oferi la export.

The Marketer: Ati preluat conducerea companiei intr-un an greu - si un an plin de schimbari. Care sunt impresiile dupa primele luni de mandat?

Mihaela Turdean Am fost constienta de la bun inceput ca a conduce aceasta companie implica o responsabilitate uriasa. Este, daca vreti, asemanatoare cu responsabilitatea pe care a avut-o si predecesorul meu cand, acum mai bine de 40 de ani, i s-a cerut, practic, sa puna bazele industriei cosmetice moderne in Romania. Sarcina mea este sa conduc cel mai mare producator de cosmetice intr-un an in care amenintarile sunt la fel de mari ca si oportunitatile si sa iau acele decizii care sa faca din aceasta companie un performer modern, de talie europeana, inovativ si in acelasi timp preocupat de ceva ce Farmec a stiut intotdeauna sa ofere -valoare reala consumatorilor sai. Nu e un lucru usor, dar e un lucru frumos. Iar domeniul cosmeticelor cred ca mi se potriveste mai bine decat domeniul financiar, in care am activat pana acum. Sansa mea este ca pot sa-mi valorific experienta din zona financiara si sa-mi urmez intuitia feminina si pasiunea pentru cosmetice in deciziile de management.
Este un an greu, probabil nu e singurul, dar e un an pe care am incredere ca-l vom parcurge cu bine si cu rezultate frumoase.
Rezultatele primelor lansari sunt pozitive, proiectele la care lucram sunt, de asemenea, de natura sa ne dea incredere si mizam ca in acest an romancele vor fi mai mult decat oricand - ele insele: practice, chibzuite, inteligente, preocupate de frumusetea lor si de produse care isi pot tine promisiunile. Daca toate lucrurile vor merge conform planurilor, vom putea spune pe final de an ca 2009 a fost anul produselor romanesti, iar in industria cosmeticelor a fost anul Farmec.


Rubrica realizata de Cristina Mihaela Pop
Multumiri pentru sprijinul acordat Sorana, Gabi, Otilia, Andreea.

foto Mihaela Turdean - Cristina Mihaela Pop

The Marketer
mai 2009
http://www.themarketer.ro/