miercuri, 3 iunie 2009

FARMEC la propriu si la figurat


Farmec la propriu si la figurat



Mihaela Turdean ocupa pozitia de CEO in cadrul Farmec Cluj Napoca, cel mai mare producator de cosmetice din Romania. Farmec a reprezentat Romania timp de patru decenii in toata lumea prin intermediul produselor Gerovital, si a constituit inceputul industriei cosmetice moderne romanesti. Pe principalele sale segmente de produse, compania e lider de piata detasat, in conditiile unei competitii internationale extrem de dure. Farmec este singura companie producatoare de cosmetice din Romania invitata anual la Cosmoprof, cel mai mare targ al industriei cosmetice, deoarece compania este capabila in acest moment sa faca fata testelor de calitate ale oricarui mare producator international.
Mihaela Turdean vine din domeniul finantelor, avand zece ani de experienta in banking. A activat ca membru in Consiliul de Administratie al companiei si a fost implicata in principalele sale decizii inainte sa preia efectiv conducerea executiva. Acum ea are sarcina de a transforma un brand legendar intr-un succes financiar. Planurile sale sunt legate de asigurarea productivitatii si a capitalului, de diversificarea gamei de produse si de valorificarea tuturor oportunitatilor care vor exista.
In calitatea sa de director general Mihaela Turdean este constienta de faptul ca intr-o conjunctura economica dificila, cum e cea prin care trecem acum, conducerea unei asemenea companii este o responsabilitate imensa dar, cu eleganta ce o caracterizeaza, se simte pregatita sa raspunda cu succes acestei provocari.


Anul acesta ati preluat conducerea celui mai mare producator de cosmetice din Romania, Farmec Cluj Napoca, prima schimbare de management dupa mai bine de 40 de ani. Cum ati resimtit aceasta schimbare?

Mihaela Turdean Evident, ca pe o mare responsabilitate. Farmec Cluj Napoca este, intr-adevar, cel mai mare producator de cosmetice din Romania, a reprezentat Romania timp de patru decenii in toata lumea, prin intermediul produselor Gerovital si a constituit inceputul industriei cosmetice moderne romanesti. Mai mult, in Cluj, compania are statut de legenda, nu cred ca exista cineva care sa nu-i fi folosit produsele si nu o data. Pe principalele sale segmente de produse, pe produsele cosmetice in special, compania e lider de piata detasat, in conditiile unei competitii internationale extrem de dure. Mai ales intr-o conjunctura economica dificila, cum e cea prin care trecem acum, conducerea unei asemenea companii este o responsabilitate imensa.

Veniti dupa o cariera indelungata in domeniul bancar. Care sunt diferentele dintre cele doua domenii?

Mihaela Turdean Exista, evident, multe diferente. In banca, lucram intr-o organizatie cu o structura diferita, cu o dinamica diferita, intr-un cu totul alt domeniu de activitate, care are si el acum provocarile sale. Industria cosmetica este speciala, are un ... farmec aparte si cred ca orice femeie si-ar dori sa lucreze in acest domeniu, sa fie parte la magia pe care o degaja acest domeniu. Desigur, trebuie sa-ti si placa industria modei si industria frumosului, dar din punctul acesta de vedere nu aveam emotii, am fost intotdeauna atenta si preocupata de moda. Am avut multi prieteni care mi-au spus, auzind de numirea mea pe noua pozitie, ca mi-am gasit in fine locul care mi se potriveste. Domeniul bancar e ceva mai impersonal, mai putin emotional.

Ati ajuns direct la conducerea Farmec sau ati avut contacte profesionale cu compania si in trecut?

Mihaela Turdean La inceputul carierei mele am lucrat in Farmec in departamentul financiar si ca angajata a Farmec l-am cunoscut si pe sotul meu, Horea Turdean, care este in prezent directorul comercial al companiei. Ulterior am plecat in domeniul bancar, dar evident ca eram, de o maniera sau de alta, la curent cu ceea ce se intampla in companie.

Chiar cand lucram in banca, am fost aproape de companie pentru ca in ultima vreme am facut parte din consiliul sau de administratie si am fost implicata in principalele sale decizii inainte sa preiau efectiv conducerea executiva. Asta a facut ca intreg procesul de tranzitie sa fie ceva mai simplu, desi sunt constienta ca inca nu s-a terminat. Am avut ocazia sa preiau lucrurile din mers, pas cu pas, si sa ma acomodez mai usor.

Cum va ajuta experienta din domeniul bancar la indeplinirea noilor responsabilitati?

Mihaela Turdean
Foarte mult, mai ales anul acesta cand provocarile principale in orice companie, nu numai la Farmec, sunt cele legate de utilizarea resurselor financiare. Este o perioada dificila, in care trebuie sa ne asiguram ca putem mentine pozitia pe care compania si-a castigat-o pe parcursul a mai multor decenii, ca organizatie 100% romaneasca. Conjunctura actuala cred ca ne este favorabila, oamenii sunt inclinati mai mult ca oricand sa se indrepte asupra produselor romanesti, mai ales atunci cand acestea sunt de calitate foarte buna si le-au rasplatit increderea in timp. E un an in care trebuie sa ne asiguram productivitatea, capitalul si trebuie sa ne valorificam toate oportunitatile – pentru ca vor exista, fara indoiala, oportunitati.

Cum impacati viata de familie cu viata profesionala? Va ajuta sau nu faptul ca lucrati impreuna cu sotul dumneavoastra?


Mihaela Turdean
Exista avantaje si dezavantaje in aceasta situatie. Evident, faptul ca mai multi membri ai familiei sunt implicati in conducerea companiei face ca deciziile sa se poata lua in mai multe situatii in acord, ne ajuta sa comunicam mai mult, mai direct si mai apropiat. Pe de alta parte, ne e din ce in ce mai greu sa tragem linia intre ziua de lucru si timpul liber. Ne intoarcem acasa, dar continuam sa vorbim despre problemele companiei, e mai complicat sa ne relaxam intr-adevar. De asemenea, resimtim responsabilitatile asupra companiei din doua posturi – si din aceea de actionar, si din aceea de manager, iar cateodata cele doua ipostaze sunt dificil de reconciliat.

Care sunt principalele proiecte pe care le aveti in plan anul acesta?

Mihaela Turdean Am inceput anul cu o lansare importanta de produs, am lansat o subgama noua Alsavital Lift Instant, parte a familiei de produse dezvoltate pe baza de argila din muntii Piatra Craiului. Noua gama are actiune rapida, are un complex de substante active unic si este un produs pentru femeia moderna, de azi, care vrea sa fie frumoasa fara sa petreaca prea mult timp pentru asta si fara sa cheltuiasca sume nerezonabile. E o gama in care avem mare incredere si care are deja rezultate bune de vanzari, in ciuda evolutiei rezervate a pietei din primele luni ale anului. Vom continua cu proiecte asemanatoare pe partea de marketing, iar la nivel de companie punem in practica un set de masuri care sa ne asigure cresterea productivitatii si a eficientei in plan operational si comercial. Este, insa, un program care se va implementa pas cu pas, aliniind ritmul organizatiei la ritmul pe care noi il consideram necesar pentru a face fata cu succes conjuncturii actuale. Cum spuneam, asa cum vedem noi lucrurile, anul acesta si anul viitor vor oferi multe oportunitati companiilor romanesti, pe de alta parte si noi trebuie sa facem pasul si sa stim cum sa profitam de ele.

Sunteti singura companie producatoare de cosmetice din Romania invitata anual la Cosmoprof, cel mai mare targ al industriei cosmetice. Cum s-a intamplat asta si ce aduce participarea la un asemenea targ?


Mihaela Turdean Cosmoprof nu este un targ obisnuit – este mai mult un test de valoare. Sunt firme care asteapta ani de-a randul sa participe si nu pot sa se inscrie. Odata invitate, companiilor li se recunoaste profesionalismul si statura pe piata internationala. Si noi am asteptat multa vreme pana cand am primit aceasta invitatie, dar acum este al doilea an in care participam cu drepturi depline, avem chiar o pozitie centrala si produsele noastre si tehnologiile pe care le avem la Cluj starnesc mult interes. Industria cosmetica este, in ciuda competitivitatii, o industrie colaborativa, in care lucram unii cu altii, cu conditia ca la baza colaborarilor sa existe garantii de calitate. La Cluj, Farmec este capabil in acest moment sa faca fata testelor de calitate ale oricarui mare producator international.

Rubrica realizata de Cristina Mihaela Pop


Multumiri pentru sprijinul acordat Sorana, Andrei, Gabi, Otilia, Mariana, Andreea.

Chapeau, Madame
Business Woman Hall of Fame
Aprilie 2009