marți, 27 iulie 2010


Conferinta Putere prin oameni, Editia a V-a


Interviu cu Alina Muntean-Sorostineanu, Operations Manager Holcim (Romania) SA Ciment Turda

Avand ca tema "Dezvoltarea competentelor pentru rezultate", conferinta Putere prin oameni a propus discutarea unor aspecte de actualitate: Cum pot managerii sa sustina dezvoltarea si invatarea ca instrument pentru cresterea performantelor organizationale? Cum pot fi convinsi managerii sa accepte aceasta responsabilitate si s-o transforme intr-o practica personala/organizationala? Ce fel de structuri de sprijin interne sunt necesare? Vorbitori au fost manageri de varf cum ar fi: Gabriel Matauan, Director de Resurse Umane al Lafarge Romania si Moldova, Radu Mavrodin, Director de Resurse Umane al Grupului Renault in Romania, Laurentiu Mitrache, Presedintele Executiv al Bank Leumi Romania, dr. Marian Ursu, lector la Goldsmiths University of London, Lucia Velea, Senior HR Manager al Ursus Breweries, subsidiara in Romania a SABMiller, si Florin Petean, director executiv al CDM. Atat aceasta editie cat si cele patru editii anterioare ale conferintei au avut un succes real datorita discutiilor de calitate intre participanti (peste 100 de manageri in fiecare editie) si prezentei unor renumiti speakeri din Romania si Anglia. Organizatorul a fost ca de obicei Centrul de Dezvoltare Manageriala (CDM), fundatie care sprijina dezvoltarea organizatiilor prin servicii de consultanta si dezvoltare personala inca din 1994, fiind afiliata din 1997 la Roffey Park Management Institute, UK. Criza recenta ne-a demonstrat inca o data ca nu putem conta doar pe cresterea consumului pentru a obtine succes. Criza are efecte transformationale, de durata: noi modalitati de a face afaceri se definesc iar obiceiurile de consum se schimba. Organizatiile trebuie sa sprijine intr-un mod mai hotarat procesele interne de conducere, orientate spre cresterea productivitatii si rezultate. Avand in vedere aceste aspecte scoase in evidenta in cadrul discutiilor purtate in cadrul conferintei, am analizat impreuna cu una dintre invitate, Alina Muntean-Sorostineanu, Operations Manager Holcim (Romania) SA Ciment Turda, cateva dintre problemele ridicate de contextul economic actual.

S-a tot vorbit despre ultima perioada de timp ca despre una dificila. Cum vedeti dvs anul 2009 si prima jumatate din 2010, ca o perspectiva generala asupra economiei romanesti? Anul 2009 a fost un an mai putin dificil decat 2010, pentru ca s-a simtit inca influenta pozitiva a anului 2008 iar lucrurile s-au miscat in virtutea inertiei. Cuvintele care ar caracteriza foarte bine prima jumatate a anului 2010 ar fi "cumpatare" si "incertitudine".

Care a fost cea mai grea decizie de business pe care a trebuit sa o luati in ultimul an?

Intr-o piata incerta, in care singura constanta pare sa fie scaderea volumelor vandute, fapt care are o influenta negativa asupra cifrelor de afaceri, cea mai mare provocare pentru orice manager este sa fie eficient. Reducerea cheltuielilor si optimizarea sistemelor de productie nu se poate face fara contributia si implicarea constienta a fiecarui angajat. De aceea, consider ca sarcina cea mai dificila a managerului din ziua de azi este sa mentina motivatia angajatilor, in asa fel incat sa obtina rezultate bune impreuna, chiar si in conditii de austeritate.

Care considerati ca a fost cea mai inspirata decizie de business sau schimbare pe care ati initiat-o in ultimul an? Credeti ca ati fi ajuns la aceasta initiativa sau schimbare si intr-un climat economic normal, sau criza a fost un catalizator?

Anul 2010 este un an in care fiecare dintre noi "strange cureaua" si in care avem sarcina de a gasi noi solutii pentru a putea fi competitivi si eficienti. Daca in 2007 si 2008 eforturile se concentrau asupra extinderii capacitatilor de productie, pentru a putea face fata cerintelor pietei, astazi, reducerea consumului de energie este o continua preocupare si provocare. De aceea consider ca initiativa de a organiza audituri privind reducerea consumului specific a fost de foarte bun augur, aducand rezultate foarte bune.

Cat de mult s-a reflectat in businessul pe care il conduceti caderea economica si ce forme concrete a luat acest impact?

Caderea economica a influentat puterea de cumparare si inevitabil volumele vandute au scazut fata de anul precedent. Oprirea investitiilor in extindere de capacitate a fost una dintre masurile impuse de situatia economica actuala.

Considerati ca aceasta criza economica schimba atitudinea oamenilor la nivel de consum? Dar la nivel de decizii de business? Atat de des se pronunta cuvantul criza in ultima vreme, incat parca e aproape imposibil sa uiti ca intr-adevar este criza! Noi toti ar trebui sa fim mai cumpatati atunci cand ne referim la consum, in general, nu doar acum, in perioada de criza. Fiecare dintre noi avem o responsabilitate in ceea ce priveste mediul, resursele naturale si sunt convinsa ca putem influenta in bine viitorul nostru. Mai mult ca sigur ca la nivel de decizii de business situatia economica incerta a avut o influenta puternica si asa cum am mai spus, reducerea consumului este una din principalele prioritati in industria noastra.

Se mai poate vorbi despre succes in business in 2010? Daca da, cum l-ati cuantifica si care ar fi definitia succesului, in acceptiunea lumii pe care o dimensioneaza noile realitati economice?

Cu siguranta ca se poate vorbi de succes la nivelul anului 2010. Cuantificarea succesului consta in gasirea unei strategii optime de a iti atinge tintele propuse anul trecut pentru anul in curs, cu toate ca realitatea de acum fata de cea trecuta este cu totul alta. Nu cred ca exista o definitie generala a succesului, de aceea succesul pentru mine reprezinta spiritul pozitiv si entuziast al echipei mele.

Care considerati ca sunt cele mai importante oportunitati, in momentul de fata, pentru compania dvs? Dar pentru piata, in general?

Atat la nivel de companie, cat si la nivel de piata, o situatie de criza are si efecte benefice, care pot sa dea nastere multor oportunitati. Criza a generat o serie de reactii in lant: scaderea puterii de cumparare, rationalizarea consumului individual, diminuarea preturilor in general. In aceste conditii, piata si mediul de afaceri trec prin mari schimbari. Pentru companii, de exemplu, aceste fenomene au condus la o si mai atenta orientare catre client, deoarece este nevoie, mai ales acum, sa se raspunda cerintelor celor mai specifice. Aceasta este solutia aleasa de Holcim, care in aceasta perioada si-a intensificat actiunile orientate catre clienti, oferind un pachet de produse, solutii inovative si consultanta tehnica pentru nevoile si asteptarile individualizate ale clientilor sai.

Exista investitii pe care le-ati sistat sau pe care, dimpotriva, le-ati accelerat, in noul context? Preocuparea Holcim Romania in plan social, mediu, sanatate si siguranta in munca este constanta, de aceea la nivel national investitiile in aceste domenii au continuat si in 2010. De asemenea, investitiile in mentinerea optima a procesului de productie si in eficientizare continua, in timp ce sumele anterior alocate pentru extinderea capacitatii de productie sunt sistate temporar.

Exista ceva ce nu va vedeati facand cu cativa ani in urma, o schimbare radicala a ultimului an, la nivel de atitudine, rutina, stil de business?

Din 2002, de cand am fost angajata la Holcim, Ciment Alesd, am lucrat in cadrul departamentului de investitii, pana in 1 martie 2010 cand am preluat responsabilitatea de Manager Operational la Turda. Trecerea de la activitatea de proiecte la activitatea de productie a fost o provocare si o schimbare pentru mine, ceea ce impune o cu totul alta rutina, iar mai mult decat atat, situatia economica dificila in mod sigur ca aduce o schimbare atat a atitudinii cat si a stilului de business.

Interviu realizat de Cristina Mihaela Pop

BUSINESS WOMAN nr 20