marți, 27 iulie 2010

CLUJ FASHION WEEK PARTEA II

de Cristina Mihaela Pop

Pentru prima data in cazul unui eveniment de fashion din Romania, CFW a avut ca invitati personalitati remarcabile ale modei internationale. Prezenta la CFW, jurnalistul si criticul international de moda Diane Pernet a apreciat in mod deosebit pe blogul personal colectiile lui Christhelen B si pe cea a lui Carmen Secareanu, pe care a descris-o ca fiind o combinatie de elemente de avangarda si traditional. Diane Pernet s-a oprit si asupra colectiei cu tenta urbana a Dianei Nita, precum si asupra celei apartinand Adei Bucsa, inspirata de Alexander McQueen, despre care criticul de moda a afirmat ca va mai avea multe de spus in fashion. Nici colectia lui Vika Gorenco nu a lasat-o pe Diane Pernet fara o reactie. Piesele lui Gorenco, realizate in intregime din tricotaje, atent si minutios prelucrate, au fost amintite pe blogul criticului de fashion alaturi de colectia "pe negru" a Mihaelei Cirlugea, de o eleganta si o sobrietate iesite din comun, cu materiale din texturi diferite aranjate minutios si de un efect vizual impresionant.
Printre invitatii internationali ai CFW s-au numarat si Miguel Villalobos si Graham Tabor, doi artisti din New York care au creat accesorii vestimentare pentru Michael Jackson si Lady Gaga. Ei au fost prezenti la Cluj cu o expozitie de arta fotografica si instalatii. Dintre designerii internationali veniti la Cluj Fashion Week pentru a-si prezenta colectiile toamna/iarna 2010-2011 au fost nume precum Callisti (Austria), Dora Abodi (Ungaria), Choi Boko (Coreea de Sud), Delight (Grecia) sau Evangelos Kavathas (Grecia). La Teatrul National Cluj a fost organizata o proiectie legata de festivalul filmului de moda "A Shaded View on Fashion and Film", a jurnalistului si criticului de moda Diane Pernet. CFW a inregistrat si o alta premiera in lumea modei romanesti: prezentarile de moda din cadrul festivalului au putut fi urmarite live pe Internet.

Carmen Secareanu
Colectia Toamna-Iarna 2010-2011, prezentata pe muzica Ceciliei Bartoli, se remarca prin unitate, originalitate si executie impecabila. Paleta cromatica include negru, nuante de bej, alaturi de rosu si fuchsia (in tivul pieselor vestimentare). Detaliile presupun stapanirea unor tehnici de volum si pliere care dau farmecul colectiei: pliseuri, taieturi ascunse, umeri oversized, dar nu trebuie omisa nici folosirea lanii ca laitmotiv, aceasta fiind prezenta de la tivul manecilor unui palton sau al unei rochii pana la fustele din blana fina, sau caciulile voluminoase de blana amintind de cusmele ciobanilor. Rochia neagra din neopren, paltonul avangardist cu maneci din lana de capra, bluza rosie amintind de cele ale jucatorilor de football american, combinatia de broderie delicata si caciula de blana, bluzele metalizate din piele etc., toate asortate in mod incredibil de izbutit si de surprinzator cu pantoful de tip barbatesc, sunt doar cateva repere ale unei colectii de real succes.

Mihaela Cirlugea – UMBRE
Colectia UMBRE prezinta relatia dintre vesmant si social, stari interioare, melancolie, si a fost gandita ca un proiect artistic de protest, nu ca un concept fashion. Problema de baza care se pune este suferinta omului cauzata de razboi, din perspectiva victimelor civile, a vaduvelor si a orfanilor care raman fara sprijin, a mamelor care isi pierd copiii. Subiectul a fost ales deoarece designera considera ca intreg razboiul este, din pacate, inca foarte actual; nedrept si fara rost, rezolva doar interese politice si economice, cu pretul sacrificiului multor oameni. Violenta atrage violenta. Din acest motiv, a ales ca paleta cromatica sa fie preponderent pe negru, simbolizand doliul, suferinta, orasele arse de bombe, pierderea, golul, dar a adaugat spre finalul colectiei si pete de lumina, ca simbol al sperantei ca intr-o zi poate vom ajunge la pace, la liniste. Silueta este elongata, pentru a sugera omul slabit de suferinta, nesiguranta, chiar victimele holocaustului. Aceasta silueta a fost obtinuta in primul rand prin fuste sau rochii foarte lungi, fruste, severe, care fac trimitere la vaduve, la calugaritele care au renuntat la tot, dar si la chador-ul oriental purtat de femeile arabe. De asemenea, a propus piese asimetrice la care lipseste cate o maneca, aceasta idee trimitand direct la invalizii de razboi si, indirect, la pierderile celor dragi, precum si la labilitatea psihica si drama celor care au supravietuit. Pe vesmant predomina figura umana, ca element decorativ, fie sub forma de fete brodate care exprima tristetea, ingrijorarea, fie ca pictura manuala a unor siluete impersonale, joc de lumini si umbre cu trimitere spre grafica expresionismului german de inceput de secol XX. S-a urmarit ca in redarea acestora sa se foloseasca, de la alb la negru, diferite tonuri de gri, pete intense sau laviu, linii groase sau subtiri, negru intens sau banda reflectorizanta, toate acestea pentru a transmite vibratia, nelinistea, framantarea. Un alt element important in realizarea colectiei a fost prelucrarea materialelor, initial ele fiind toate netede, suferind insa diferite tehnici de prelucrare cum ar fi ardere, fierbere sau destramare, creand astfel suprafete texturale vii, care transmit sentimentul specific intregii colectii.

George Neagu – PRINTRE NORI
Colectia PRINTRE NORI are la baza ideea unei femei moderne care calatoreste des cu avionul si a carei viata este aliniata unei rutine indelungate. Femeia tanjeste insa dupa iubire. Intr-una din zilele magice cand ea statea pe locul de la geam si privea in gol, a observat pamantul imbucatit, murdar, tocmai bun de reciclat, fara ca ea sa mai aiba un loc al ei pe acel pamant, iar tristetea a alienat-o tot mai mult. Apoi si-a ridicat privirea spre nori. I-a vazut imbacsiti, si grei, si plini. Totusi, acolo ea a vazut o noua lume, ce asteapta sa fie descoperita si care isi exhiba formele voluptuoase. Materialele folosite sunt: bumbac, umerasi de haine, voaluri de matase si milieuri. Detaliile sunt date de podoabe lucrate manual, agatatori de haine, brandemburg si perle de cultura. Culorile folosite sunt negru, alb si turcoaz. Incaltaminte semnata Mihaela Glavan, stilism – Agatha Blanck

Ada Bucsa – NEW WORLD’S ORDER
O colectie cu inspiratie extraterestro-millitary, in care se promoveaza femeia care nu si-a pierdut simtul umorului, careia nu ii este teama sa poarte la un loc buline si dungi. In acelasi timp, creatoarea doreste sa arate nedreptatile la care a fost supusa femeia de-a lungul secolelor si dorinta acesteia de a se emancipa. Desi la prima aparitie reprezentarile par prea brutale si socante, tinutele sunt, de fapt, purtabile. S-a apelat la masti din piele si material, pentru a camufla fata femeii – exteriorul nu mai conteaza, ci doar ceea ce este inauntru, caci totul e, la urma, o poveste, o iluzie, un vis, o dorinta, poate, ceva metaforic, cam imposibil de realizat... Pantofii si mastile din sarme metalice (realizate de Robert Redmond) ne duc cu gandul la protectie, la o armura, purtata de aceasta data de o femeie a secolului 21, fara de care ea nu poate supravietui in lumea aceasta... o mica regina Elisabeta a zilelor noastre. Prin colectia sa, tanara designer promoveaza femeia puternica, independenta si luptatoare, printr-o combinatie de culori si forme, cu o croiala ce ii ofera o tinuta excelenta. O colectie care a reusit sa ii puna pe ganduri pe multi.

Alexandra Calafeteanu – LEXEM
Lexemul – unitate de baza a vocabularului, care reprezinta asocierea unuia sau a mai multor sensuri. De la acest cuvant a pornit intreaga colectie… asocierea unuia sau a mai multor sensuri, transpuse in materiale textile si duse mai departe. Repetitie, ordine, forme geometrice imbinate cu materiale fluide. LEXEM exprima o mica parte din vastul univers al modei, astfel incat, fiecare om, in functie de personalitate, caracter, statut social, cultural etc., sa poata duce aceasta idee mai departe, cu ajutorul imaginatiei… Colectia este adaptabila oricarei siluete, avand o imagine fresh, neincorsetata, imagine ce confera libertate de interpretare. LEXEM exprima tineretea, vitalitatea si un aer chic, pe gustul unei femei active, dornice de actiune, dupa cum o cere ziua de azi. S-a pornit de la nuantele reci, intr-o gama de griuri aproape metalice, punandu-se apoi accente de culoare (orange, albastru-indigo). Incaltamintea este special realizata, in ton cu materialele, venind in completarea tinutelor. Noi forme, noi culori, noi combinatii de piele introduc colectia intr-o atmosfera creata special pentru femeile ce considera stilul un element definitoriu. Materialele folosite sunt stofe 100% bumbac, voal imprimat si piele naturala, iar designul combina stilul rebel cu elemente elegante ale imaginii urbane. In aceasta colectie se regasesc o multitudine de caractere feminine: misterioase, atragatoare, schimbatoare, calde si reci totodata, asemeni sezonului de iarna. Prin forme, volume, taieturi, suprapuneri, amestecuri de culoare, detalii se induce starea de neliniste a anotimpului. Rece si cald, calm si furtunos, static si dinamic. Conceptul acestei colectii reflecta gandirea pozitiva si spiritul comunicativ, caracteristici esentiale ale femeii puternice – imbinand valorile clasice cu elementele moderne.

Vika Gorenco – ALCHIMIA FIRELOR
Colectia de tricotaje, realizata integral hand-made, este inspirata de lumea Realismului Magic, purtand amprenta secventialitatii romanului "Un veac de singuratate", de Gabriel Garcia Marquez, si ale picturilor lui Michael Parkes. In ALCHIMIA FIRELOR, contactul cu misterul se face prin piese tricotate. Acestea devin "trimisi ai poftelor trupesti", acele "inventii minunate" care ne suspenda intre doua lumi. Accesoriile misterioase se metamorfozeaza in mastile din picturile lui Parkes, care acum sunt translucide, si in care se disting dantele crosetate. Textura, creata prin impletire, este punctul de referinta al acestui concept. Aceasta, pe suprafete ample, produce un efect de maxima expresivitate, o mare importanta avand forma si suprafata pe care se dezvolta. Punerea in evidenta a materialitatii, a texturii se face prin forme ample, siluete cu volume agresive, sau prin forme fluide, dinamice, acestea din urma concentrate in partea superioara (accesorii de cap cu volum exacerbat). Starea de plutire transmisa prin transparente, fluiditate, si accesorii pentru cap impodobite de povesti si poezie, ne transpune intr-un vis ludic unde orice mister pare firesc. Un realism magic, unde intersectarea realului cu irealul naste personaje bizare. ALCHIMIA FIRELOR seduce privitorul printr-un fir impletit intr-o poveste… o data surprins de universul himeric, in care visul si ludicul cuceresc, se naste crezul ca starea colectiei poate fi retraita de fiecare data cand pui vesmantul unicat pe tine. Astfel, haina impletita devine un fetis, este obiectul miraculos cu ajutorul caruia poti retrai un moment. De fapt, aceasta e singura posibilitate de a purta magia cu tine, de a deregla "mecanismul timpului".