marți, 27 iulie 2010

CLUJ FASHION WEEK

de Cristina Mihaela Pop

Intr-un an in care evenimentele mari ce promoveaza fashion-ul si lifestyle-ul din Romania au lipsit, Cluj Fashion Week (14-17 aprilie) si-a asigurat un loc sigur in aceasta zona. Festivalul a adunat, dupa spusele organizatorilor, peste 2.000 de participanti la prezentarile de moda, peste 200 de modele si mai bine de 100 de jurnalisti, care au relatat despre CFW. De asemenea, numarul de vizitatori unici pe site-ul festivalului, care a transmis live prezentarile din cele 3 seri, a fost de aproximativ 20.000.

Gandit ca un festival national de moda, din prisma relatiei acesteia cu celelalte arte, esenta festivalului a fost, dupa spusele lui Alin Galatescu, directorul artistic al CFW, lumea modei romanesti, in toata complexitatea ei. "Moda este axa centrala, reperul si subiectul principal al festivalului. Moda este principial <>. Creatia vestimentara, moda prin haine, este cea mai rapida forma a acesteia - epoca intr-o radiografie speciala si de nuanta. Iar de aici incepe life-style-ul, acel summum de elemente estetice, sociale, spirituale si artistice ce reflecta modernitatea, umanul, in ecuatia unei epoci." Festivalul a oferit in cele trei zile de prezentari o paleta larga de stiluri, de abordari ale creatiei vestimentare, de generatii de designeri care reflecta maturitatea modei romanesti sau viitorul acesteia. Au fost prezente in cadrul CFW Silvia Serban, Carmen Secareanu, Agnes Toma, Wilhelmina Arz, Ioana Covalcic si Cristhelen B, nume ce reprezinta o mare parte din generatia de designeri consacrati ce au dus greul perioadelor de formare ale modei romanesti contemporane. Acestei generatii i s-a alaturat generatia intermediara de noi designeri lansati in ultimii ani, care au confirmat filonul de valoare, de modernitate si de cautare specifica noului secol. Am putut astfel admira aici pe Iris Serban, George Neagu, Anca Ciataras, Claudia Castrase si Bianca Pop, tot atatea nume aflate in plina afirmare si confirmare a valorii lor certe. Din generatia noua, aflata la momentul afirmarii si la inceputul prezentei in fata media si a publicului, s-au alaturat nume ca: Diana Nita, Mihaela Cirlugea, Raluca Coman, Ada Bucsa,Alexandra Calafeteanu, Lulu'Ah (Jakocs Judith, Olah-Gal Boroka si Szao Reka) si Vika Gorenco. De asemenea au fost prezente, cu colectii proprii, Universitatea din Cluj, Universitatea din Iasi, Universitatea din Timisoara, Universitatea din Lyon si nu au lipsit nici prezentele internationale.

Wilhelmina Arz - SUNRISE "... red carpet... 2010 incotro? ...panic / don't panic... traim intr-o lume pentru care n-am fost pregatiti... alerg inspre rasaritul de soare... traiesc impresii de calatorie prin muzeul Kabbala". Denim clasic, stofe fine de lana, monocrome (bej, grej, roz, rosu, verde inchis) si cu carouri, accente din tesaturi pretioase, matasuri, brocart, tesaturi paietate, cristale, franjuri de matase, pene - evidente pe taieturi clasice, impecabile. Fluiditate versus noi volumetrii, minimalism si atitudine - formule ale exprimarii modernitatii, bijuterii sofisticate, conceptuale, desprinse din lumea Kabbala hand made by Thea Haimovitz. Aceasta e noua poveste a colectiei toamna-iarna 2010-2011 by Wilhelmina Arz. Povestea echipei s-a scris ca de fiecare data de catre: Mirela Vescan, Laurent Tourette, Cristina Batlan si Madalina Lazar.

Cristhelen B Avantgarda, tribal si clasic sunt cele trei nuante care stau la baza conceptului Cristhelen B in memoriam Alexander McQueen. O colectie urbana cu multe accente tribale. Texturi din lumi diferite - lemn, plexiglass - puse impreuna creeaza forme noi, autentice. Cu o tehnica a detaliilor desavarsita, Cristina Batlan pune in scena siluete puternice si extravagante. Musette aduce la CFW prima colectie de design in memoriam McQueen.

Iris Serban - DO NOT CROSS Colectia a pornit de la noua fobie a umanitatii in 2010. Detaliind, creatoarea a fost surprinsa de neputinta omului in fata naturii atunci cand aceasta este ostila si a studiat cele mai recente cutremure, in paralel cu imaginile cladirilor colapsate. Totul a fost asociat cu simbolul "protectiei oficiale" in cazuri de criza: banda galbena de avertizare si izolare: Do Not Cross. De aici a rezultat cromatica in negru of/white si gri puse in contrast cu galben. Accentul principal in croiala a fost pus pe asimetrii, dialogul intre volume exagerate si portiuni minimale, alaturi de trene, gulere solist, cape si rochii recipient, incadrand apoi totul intr-o atmosfera gotico-romantica, cu accente punk si urbane - mediul optim de manifestare al personajelor colectiei.

Anca Ciataras - IT'S TIME TO… Tema colectiei este timpul, o forma fundamentala de existenta a materiei in miscare, exprimand succesiunea si simultaneitatea proceselor realitatii obiective. Individual, reprezinta emotia traversarii ca fiinta prin spatiu. Reprezentarea timpului in cadrul colectiei urmareste doua aspecte. In primul rand, conceptiile si modelul obisnuit al timpului, cel linear, care imparte vremea doar in minute si secunde egale. In al doilea rand, reprezentarea tinand cont de adancimea clipei, perceputa in timpul trecut, prezent si cel viitor. Colectia reuneste elemente privitoare la reprezentarile timpului din punct de vedere simbolistic si filosofic dar si la modul in care acesta a influentat evolutia modei odata cu trecerea lui. Astfel se imbina unele elementele de inspiratie traditionala, predominant baroca, cu elemente ale modei contemporane, cum ar fi influentele rock si punk. Timpul este reprezentat prin forma, textura si din punct de vedere cromatic. De asemenea, roluri foarte importante in reprezentare le au simbolistica dar si aparatele construite de-a lungul vremii pentru masurarea timpului. Elementele de baza prezente in croi sunt cele mai cunoscute si folosite reprezentari simbolice pentru timp, adica cercul, roata si spirala care de asemenea se regasesc si in imprimeurile realizate. Redand o succesiune intre fermitate si fluiditate, intre stralucire si obscuritate sau transparenta si opacitate, colectia reuneste o gama larga de materiale textile folosite: de la piele, stofa, brocart pana la organza, satin sau voal. Din punct de vedere cromatic, colectia descrie intensitati si straluciri de negru profund, cu izbucniri de diferite tonuri de alb luminate de accente date de stralucirea auriului si argintiului.

Claudia Castrase - MMX-CC. Lumea in care traiesti te vrea puternica. Uneori reusesti, alteori, nu. Lupta insa e o certitudine. Combatanta cu tine insati si de-abia apoi cu lumea intreaga, iti dai seama ca puterea e un “must have" pentru a lua parte la confruntare cu sanse egale. Feminitatea ti-e pusa la incercare. Ti-ai dori atunci, intr-un exercitiu de imaginatie salvator, sa fii un luptator neinfricat al Romei, care dintr-o miscare a pelerinei sa alunge tot din jurul lui. Campul de lupta al zilelor noastre este insa unul invizibil si pentru a izbandi ai nevoie de arme. Puterea mintii devine cea mai sofisticata si mai eficienta arma. Micile ragazuri pe care ti le ofera tumultul cotidian sunt doar pentru a-ti aduna fortele. Te retragi atunci in colturi uitate ale fiintei tale si iti aduci aminte de TINE, femeia. O dimensiune a sufletelor sensibile cu chipuri de razboinici. Dimensiunea MMX-CC. O lume a femeilor asa cum o vede Claudia Castrase in noua colectie. Culori care te duc cu gandul la uniforme militare - kaki, bleumarin se completeaza cu altele - rosu, bej, atribute cromatice ale pasiunii si sensibilitatii. Linii masculine, uneori nefinisate se imbina surprinzator cu croiuri feminine. Stofe dure alaturi de tesaturi fine. Impletitura, prezenta in toate piesele colectiei este un simbol. Imbina elemente aparent contrastante. Si, dincolo de ele, mentalitatea de razboinic cu feminitatea. In dimensiunea... MMX-CC. Incaltamintea: Musette.

Diana Nita - TUMULT Titlul colectiei TUMULT reprezinta un amalgam de lucruri si stari infiltrate, omogenizandu-se in profunzimea si cursa nesfarsita a timpului. Colectia contine tinute uni din acelasi material urmate de cele compuse din doua nuante, din trei nuante apoi materiale construite in combinatie cu printuri, broderie industriala traditionala si accente tridimensionale. In dezvoltarea colectiei s-a urmarit un cumul de lucruri trecute prin filtrul propriu, privind legatura om-cosmos si tendinta catre un futurism spatial, constructie arhitecturala, geometrism, supradimensionare, influenta cosmica. Cubul, simetrism si stabilitate, este de fapt unul singur care se tot dedubleaza rostogolindu-se parca pe peretele exterior al constructiei pantalonului si a manecii. El este reprezentarea dimensiunii tridimensionale in care traim. Tridimensionalul, umflat spre exterior, e o poarta catre viitor si o strapungere a conventionalului timid, prin forme structurale spatiale. S-au folosit materialele high-tech cu aspect hartios, cauciucos, gumos, cretos combinate cu vascoze delicate absorbite de printul digital ce patroneaza prin semnificatii. Costumele sunt impregnate de muzica experimentala in care sunetele sunt dislocate si recompuse, se intrepatrund cu culori reci indulcite de bejuri si alburi, avand imprimeuri digitale pe post de detaliu sau chiar intreaga suprafata a constructiei invadata de print digital cu semnificatii (suvite de par si epiderma, reprezentari ale umanului legate de constructii arhitecturale tridimensionale recompuse si repetate obsesiv in oglinda uriasa a lumii), totul culminand intr-un amalgam cromatic-sonor. Grafica broderiei se regaseste si in printurile digitale ca si cum formele tridimensionale arhitecturale ar aluneca de pe o tinuta pe alta. Legatura intre imprimeurile si formele geometrice spatiale o face timpul ce leaga si masoara toate lucrurile existente. Sunetele invie in carne si oase in straturi sonore suprapuse impreuna cu elementele tridimensionale ale hainei ce parca vor sa tasneasca din suprafata plata a unei maneci sau a unui pantalon, si cu glugile ce se dedubleaza supradimensional. Rezoneaza niste culori sonore de o paloare fragila, culori indecise ce patrund prin toate straturile fiintei umane, invadand spiritul de o beatitudine calma, liniara, desi sincopata uneori in tonalitatile cele mai inalte si ascutite. Castile, ca accesorii, fac legatura intre muzica experimentala distorsionata si cosmos, ca si cum prin imensele casti ar capta bucatile sonore (in spatiu ele sunt dislocate si recompuse trecand prin filtrul si profunzimea spatiului, alegorie a profunzimii timpului). Incaltamintea cu talpi inalte si drepte ca un calup inrameaza cu precizie constructia compacta a tinutelor. Borsetele avand fermoare cu zimti mari par sa faca parte din constructie (in aceeasi nuanta si materialitate cu tinuta), sau, uneori scufundate total in printurile digitale, completeaza tinuta.